درحال بارگذاری...

آفات مهم گوجه فرنگی

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

آفات مهم گوجه فرنگی


آفات مهم گوجه فرنگی

آفات گوناگونی وجود دارند که به اجزای مختلف گیاه گوجه فرنگی حمله می کننند و خسارت می زنند، لازم است کشاورز آن ها را بشناسد تا هنگام کاشت گوجه فرنگی بر روی مدیریت آن ها برنامه ریزی نماید.


 کرم میوه یا کرم غوزه پنبه و یا هلیوتیس از مهم ترین آفات گوجه فرنگی به حساب می آید. گیاهان دیگری مانند پنبه، توتون، ذرت،کدو، بادمجان و غیره نیز میزبان این آفت هستند.

بال های جلویی حشره کامل ماده قهوه ای متمایل به خاکستری با نوارهای تیره رنگ است در حالی که بال های حشره کامل نر به رنگ خاکستری متمایل به سبز بوده و حاشیه آن ها لکه های تیره دارد. تخم های آفت کروی اند، در ابتدا سفید مایل به زرد و رفته رفته تیره تر می شوند. لاروها به رنگ سبز و با خطوط تیره در طول بدنشان هستند. طول آن ها به 30 میلی متر میرسد. در مرحله شفیرگی رنگ آن ها قهوه ای است.

 خسارت

 زمستان گذرانی آفت کرم میوه و یا کرم غوزه به صورت شفیره در خاک است. این آفت معمولا یک نسل در سال دارد اما در برخی مناطق با آب و هوای گرم تر احتمال دارد دو نسل داشته باشد. حشره کامل آفت کرم میوه گوجه فرنگی در برگ های کوچک نزدیک به گل تخم گذاری می کنند. بعد از تبدیل شدن به لارو، لاروها از میوه های نارس تغذیه می کنند و به ندرت سراغ میوه های رسیده می روند. اغلب در داخل میوه های کرم زده آثار فضولات کرم ها دیده می شود، این سوراخ ها راه نفوذ قارچ ها و باکتری ها را به داخل گیاه باز می کنند. میوه ها سوراخ شده زودتر از بقیه می رسند و معمولا تا مرحله پوسیدگی کامل پیش می روند.

 

کنترل زراعی

بعد از ورود لارو ها به داخل میوه دیگر کنترل شیمیایی جوابگو نخواهد بود، پس در وهله اول باید از ورود این آفت و شروع خسارت آن جلوگیری نمود. برای کنترل این آفت باید گیاهان آلوده جمع آوری شوند و با انجام شخم های عمیق و همچنین راه هایی مانند یخ آب زمستانه شفیره آفت را در خاک از بین برد. مطالعات محققان ثابت کرده که کمبود کلسیم در گوجه فرنگی رابطه مستقیمی با افزایش ابتلا به آفت کرم خوار دارد. کاشت ارقام مقاوم مانند رد کلود، امپریال و غیره بای مقابله با این آفت گوجه فرنگی مناسب اند.

کنترل بیولوژیک

استفاده از این روش   در سطح وسیع نتایج خوبی داشته است. به این منظور می توان زنبورهاي پارازیت براکون پارازیت کننده لارو و همچنین تریکوگراما پارازیت کننده تخم آفت را می توان در ساعات اولیه روز در مزرعه رهاسازي کرد. استفاده از حشره کش بیولوژیک BT که حاوی باکتری مفید است نیز کارساز است. بهترین زمان استفاده از حشره کش بیولوژیک بعد از ظهر است که شدت نور آفتاب کم باشد و بهتر است بعد از محلول پاشی باران نبارد.

کنترل شیمیایی

بعد از ظهور اولین علائم از حضور حشره در مزرعه  بهتر است از سموم شیمیایی زیر جهت مقابله با آفت کرم میوه گوجه فرنگی استفاده نمود:

 

 آفت مگس سفید آفت کنه حنایی مهم ترین آفات گوجه فرنگی هستند. که با استفاده از پهپاد سیرنگ میتوانید با آفات مبارزه کنید.

 

 

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


گوجه فرنگی سموم گوجه فرنگی آفات مهم گوجه فرنگی

این مطالب را هم بخوانید!

پهپادهای کشاورزی

کشاورزی یکی از بخش‌های حیاتی اقتصادی کشورها است و از طریق توسعه فناوری‌های نوین، می‌توان به بهره‌ وری بیشتر و بهبود عملکرد کشاورزی دست یافت. پهپادهای کشاورزی، یکی از این فناوری‌های نوین هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به طور دقیق و هوشمندانه از منابع کشاورزی استفاده کرد. در این مقاله، به معرفی...

ادامه مطلب »

وجود گیاهان در محیط کار باعث چ...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

تأثیر کشاورزی هوشمند بر کیفیت...

تأثیر کشاورزی هوشمند بر کیفیت محصولات مقدمه: کشاورزی هوشمند به‌عنوان یک نوع کشاورزی مبتنی بر فناوری‌های نوین، تلاش دارد تا با بهره‌گیری از اطلاعات دقیق و فناوری‌های پیشرفته، به بهبود عملکرد کشاورزی و افزایش کیفیت محصولات برسد. در این مقاله، تأثیر کشاورزی هوشمند بر کیفیت محصولات مورد بررسی قرار...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116